Så håller du hälsan uppe i 2020 | Hälsopaketets hälsotips

% B% d,% Y

Så håller du hälsan uppe i 2020 | Hälsopaketets hälsotips

Matrender på kors och tvärs - Äter vi ihjäl oss eller vad är det som händer? Gör rätt 2020!

 

Vad händer med vår hälsa? Idag är ju väldigt många fler av oss så hälsomedvetna och pålästa vad gäller kost och hur man skall leva. Ändå blir vi inte friska och så visar det sig att det vi tror är hälsosamt kanske inte alls är så hälsosamt.

 

Olika kostråd figurerar överallt, du skall vara vegan, vegetarian, LCHF: are, köra enl blodgrupps diet, stenålderkost, ketogen kost osv. Du skall tänka på din kropp och vad den mår bra av och du skall tänka på miljön. Det är sannerligen inte lätt att vara konsument idag med allt detta i huvudet om vad som är rätt och vad som är fel. Enklare blir det inte när du går in i butikerna och skall välja bland detta gigantiska urval som finns, kanske du är hungrig och stressad när du väl är i butiken och så slinker det ner saker du inte alls mår bra av. Det är lätt hänt och skapar sen ofta en trigger i vårt hormonella system och i vårt neurotransmittor system, som säger att du är duktigt när du äter det där som är onyttigt och sött och fett. Ja såklart, det är reptil hjärnan som slår in, överlevnadshjärnan, den vi använde när vi inte hade en uppsjö av mat och dryck tillgängligt 24 timmar om dygnet. Sen är karusellen igång och vi hamnar lätt med dåliga matvanor som vi har svårt att ta oss ur, både pga bristande kunskap och den djungel av råd och rön som figurerar hela tiden. Känner du igen dig?

 

Kanske du har hamnat med problem som allergier, värk, huvudvärk, eksem, rosacea eller ständiga inflammationer. Detta kan vara starten på kronisk inflammation. Den beror i sin tur ofta på just vad vi äter. Symptomen kan vara diffusa inledningsvis men har man gått med inflammation under flera års tid löper man större risk att drabbas av allvarligare sjukdomar.

 

För mycket socker, vete, mjölkprodukter, processade livsmedel, transfetter och omega- fettsyror är några av de som ofta orsakar inflammation.

 

Bara genom att ändra kosten kan du på kort sikt faktiskt få mjukare leder, friskare hud och mindre besvär av allergier. Det kan det vara värt!

 

Hur vet jag att jag har inflammation? Låggradig kronisk inflammation kan te sig på olika sätt. Vissa fryser lätt, har onormal viktminskning, blodfattigt och blekt utseende, livlös torr hud, trött och orkeslös, nedstämd och ledsen, ont i leder och muskler. Men man kan också svettas mycket och lätt, lätt öka i vikt, lätt få hudutslag och bli rödbrusig, bli aggressiv och lättretad.

 

Dagens stora hälsohot är den låggradiga, kroniska inflammation som får pågå länge i det tysta. Den verkar komma genom att den moderna, västerländska kosten är fel sammansatt (mycket socker, vetemjöl, kemiskt processade fetter och tomma kalorier) och ger ett ständigt påslag av inflammation i kroppen. Det angriper celler, blodådror och organ i åratal utan att man märker något, och först så småningom uppenbarar sig diabetes, hjärt-kärlsjukdom, Alzheimers sjukdom eller cancer. Jag kallar det för ”ohälsobomben” eftersom det drabbar allt fler, men det positiva är att när vi vet orsaken kan vi åtgärda det.

 

Tänk på att bara vi i Sverige årligen äter flera hundra kilo mat och dryck per person, vissa pratar om att det är så stora mängder som 800 kg för vissa individer, detta är oerhört svårt att mäta men att det är mycket är vi nog överens om. Allt är super size om man jämför med bara för 25 år sedan. Tallrikarna är större, kanelbullarna är tripplade, godispåsarna är 10 gånger så stora osv. Är det dessutom hundratals kilo mat som inte är bra för oss, påverkas vår hälsa i mycket hög utsträckning av den dåliga kosthållningen.

 

Ja så låt nu 2020 bli ditt mest hälsosamma år ever men på ett lagom sätt. Du måste förmodligen ändra din livsstil för att det skall bli långsiktigt. Försök att tänka tillbaka på hur det var för 20-30 år sedan. Tänk bort upp till 80% av det som finns i matbutiken, vad är det egentligen de försöker sälja till oss? Kommer du ihåg att det var fullt med bladlöss i isbergssalladen, frukten ruttnade, grönsakerna blev dåliga efter några dagar. I dag håller det en evighet i kylskåpet, något är förändrat och det verkar helt klart påverka våra kroppar vi har en uppsjö av nya produkter i hyllorna, behöver vi allt det där?

 

Så mina tips för ett hälsosamt 2020

 

  1. Bli en kritisk konsument, vad stoppar du i matkorgen?
  2. Kanske du behöver göra något mer radikalt under en period för att förändra en trend vad gäller din hälsa. Min rekommendation är att minska ner på mat som triggar inflammation och sug och det som är svårt att bryta ner. De som triggar inflammation i stor utsträckning idag är  mjölk, dagens moderna vetemjöl, socker. Det som är svårt att bryta ner optimalt är också mjölk, vetemjöl, samt lektiner som finns i bönor och linser. Prova att minska detta eller eliminera det under några veckor för att se hur du mår då.
  3. Se din kosthållning som en livsstil, inte som en diet. Du kan inte leva på en diet resten av ditt liv, men du kan hitta en kost som fungerar bra för dig och där du mår bra.
  4. Lyssna på din kropp, dina symptom, det du känner i form av symptom är din egen kropps sätt att tala om för dig att det är något som är fel i din kropp. Lyssna på det och döva inte det med piller av olika slag till att börja med, fundera på vad det är i din livsstil som din kropp inte vill att du utsätter den för.
  5. I det långa loppet skall du egentligen kunna äta lite av allt som är naturligt för oss. Smaka på det du tror (som din hjärna tror) att du tycker är väldigt gott men ta bara en liten tugga för att känna smaken, du blir inte mer nöjd av att äta upp allt, det skapar oftast bara dåligt samvete och ohälsa. Var noggrann med vad du äter under veckodagarna men är du bortbjuden så krångla inte till det, ta lite och ät av det som du vet att du mår bra av och som inte triggar dina inflammatoriska processer det andra smakar du bara av och känner dig nöjd med det.
  6. Se till att din mage fungerar optimalt, det är inte normalt att svälla upp, ha gasbildning, halsbränna, ständig hunger eller tvärtom sällan hungrig, förstoppning, diarré osv. Har du problem med något av detta så är det en viktig trigger till inflammation och till autoimmuna sjukdomar.
  7. Bli inte fanatisk i en diet, för mycket av något leder till nya typer av problem. Ät allsidigt! Så vi är tillbaka på ruta ett så som det var en gång i tiden men observera att matbutikerna och tillgängligheten inte ser ut som den gjorde en gång i tiden, det är den största skillnaden.

 

Har du hälsoproblem enligt ovan rekommenderar vi att du söker upp en klinik specialiserad på att hjälpa till att reda ut var orsakerna till dina problem finns. Lundborgkliniken har många möjligheter att försöka reda ut var orsaken sitter.

 

Passar också på att ge ett par tips på de viktigast tillskotten att ta för att minska inflammation. Vitamin-D under vinterhalvåret. Omega-3 med hög andel EPA fetthalt (SanOmega-3), en bra probiotika med stammar som koloniserar sig i tarmen tex (SanBiota).

 

För övrigt ha kul, skratta, älska, motionera. Det är nog det allra viktigaste för att må bra!

 

ÖNSKAR ALLA ETT FANTASTISKT FRISKT 2020!