Frågor & Svar
Vilka olika fraktsätt kan man välja på?
Svar: Vi har två olika fraktsätt som vi skickar beställningar med. Väger din beställning under 250 gram så skickas din beställning som ett Varubrev och väger den över 250 gram så skickas det som ett postpaket. Varubrevet skickas normalt med brevbäraren och levereras direkt i brevlådan. Om varubrevet är för stort för brevlådan kommer det att skickas till närmsta utlämningsställe och du kommer då få en avisering när den är redo att hämtas ut.
Postpaket skickas direkt till ditt närmaste postombud och du kommer få en avisering via sms eller brevpost när den är redo att hämtas ut.
Hur lång leveranstid har ni?
Svar: Normal leveranstid är 1-3 vardagar.
Kan jag spåra min beställning?
Svar: Ja. När din order har lämnat varulagret mottar du en spårningslänk via e-post.
Vad ligger fraktkostnaderna för postpaket på?
Svar: Fraktkostnaderna för postpaket ligger på 49kr.
Vad ligger fraktkostnaderna för varubrev på?
Svar: Fraktkostnaderna för varubrev är på 29 kr upp till 250gram
Hur lång tid har jag på mig att hämta ut min beställning när den kommit till utlämningsstället?
Svar. Du har 14 dagar på dig att hämta ut din beställning från den dagen den kommit fram till utlämningsstället.
Vad händer om liggetiden har gått ut och jag inte hämtat min beställning?
Svar. Vid outlöst paket förbehåller vi oss rätten enligt 41§ KKL att debitera dig som kund kostnaderna för nedlagt arbete och fraktkostnad. Du kommer att bli debiterad en minimiavgift på 199 sek vid outlöst paket. Observera att outlöst paket inte faller inom ramen för ångerrätt eller fria returer.
Om liggetiden gått ut men jag fortfarande vill ha min beställning, vad gör jag?
Svar: Om du vill att vi gör ett nytt utskick till dig så kontakta kundtjänsten antingen via mail eller på telefon. Då kan vi göra ett nytt utskick till dig när din beställning kommit i retur till oss för 99 kronor. Avgiften på 99 kronor är för frakt och hanteringskostnader.
BRA ATT VETA OM BETALNING
Kort och direktbetalning, Faktura
Vi har de betalningsmetoderna som nämnt ovan
Öppet köp och ångerrätt
Som kund har du enligt lag alltid rätt till 14 dagars ångerrätt från det att du tagit emot varan, eller vid delleveranser för samma beställning, när du tagit emot den sista varan för beställningen. Ångerrätten gäller dock p.g.a. hälso- och hygienskäl endast om förseglingen eller plomberingen på förpackningen inte brutits vid retur av underkläder, livsmedel, kosttillskott, skönhetsprodukter. Ångerrätten gäller inte heller produkter märkta med kort datum eller utgånget datum.
Hur ångerrätten nyttjas
För att utnyttja ångerrätten ska kunden meddela Hälsopaketet inom tiden för ångerrätt innan varorna skickas åter till Hälsopaketet. Kunden bekostar själv returfrakten. Varorna ska om möjligt skickas tillbaka i sin ursprungliga originalförpackning, samt i ursprungligt skick, och kopia på följesedel eller kvitto skall bifogas där kunden markerar vilka varor som returneras. Om varan returneras i förändrat skick, som beror på att kunden hanterat varan i större omfattning än som kan anses vara nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, har Hälsopaketet rätt att göra ett prisavdrag avseende den värdeminskning som det medfört på produkten, vilket minskas från summan för återbetalning till kunden. Om varor som inte omfattas av ångerrätten returneras till Hälsopaketet och kunden vill få produkten åter skickad till sig debiteras kunden 99 kronor för detta. Om kunden inte hör av sig om nytt utskick inom 30 dagar förverkas rätten till produkten som kasseras. Retur får ej ske mot postförskott eller efterkrav. Om varorna inte ankommit till Hälsopaketet 14 dagar efter meddelande om ånger, anses kunden ha accepterat köpet. Om man väljer att returnera en eller flera produkter vid kampanjköp där en produkt följt med på köpet så ska även gratisprodukten returneras tillbaka i oöppnat/ursprungsskick. Om man väljer att behålla gratisprodukten kommer vi skicka ut en faktura på produktens värde.
Återbetalning till kund
Hälsopaketet återbetalar köpeskillingen, minskat med eventuella prisavdrag för värdeminskning enligt ovan, inom 14 dagar efter att Hälsopaketet mottagit ditt meddelande om nyttjande av ångerrätten, men tidigast när varan kommit bolaget tillhanda eller kunden visat att varorna sänts åter till Hälsopaketet. Återbetalning sker med samma betalsätt som kunden använt vid köpet, om inte annan överenskommelse sker med kunden. För varor betalda mot postförskott sker återbetalning till ett av kunden angivet svenskt bankkonto i kundens namn alternativt som tillgodobelopp på nästa order.
Allmänt om betalningar
Samtliga priser anges inklusive moms. 12 % moms på livsmedel och kosttillskott, 6 % moms på böcker och 25 % moms på övriga varor, observera att vissa produkter inte räknas som kosttillskott. För att handla hos Hälsopaketet måste kunden vara myndig eller ha förälders godkännande för att beställa. Denna kontroll görs ej av Hälsopaketet utan ansvar för att detta uppfylls ligger på kund och målsman. Kund är alltid ansvarig för att den information som lämnas i samband med beställning är korrekt. Alla produktbilder skall ses som illustrationer och Hälsopaketet kan ej heller garantera att de återges exakt i fråga om utseende och beskaffenhet.
Försäljning
All försäljning sker via Hälsopaketets internetbutik, eller direkt på Lundborgkliniken.