Är D-vitamin räddningen i virustider?

% B% d,% Y

Är D-vitamin räddningen i virustider?

D-vitamin har under de senaste åren blivit allt mer omtalat och fler känner till att det kan vara svårt att få tillräckligt med D-vitamin för oss nordbor eftersom solens strålar är svaga och sällsynta under vinterhalvåret. Däremot kanske inte alla vet för vem det är viktigt och varför det är viktigt?

 

Vad är D-vitamin?

D-vitamin är en fettlöslig vitamin och finns i två former. Den mest kända formen är D3 kolekalciferol som människor och djur har. Den andra är D2 ergokaliferol, är den vegetabiliska sorten. Vi får i oss D-vitamin genom kost och genom solens strålar som är den främsta källan. Eftersom vi bor uppe i norden där solen sällan tittar fram så har vi svårt att vi i oss tillräckligt med D-vitamin under större delen av året.

 

Solen ger oss upp mot 90% av vårt D-vitamin.

Hur kommer det sig att nästan alla sjukdomar kommer under vinterhalvåret? Influensa, vinterkräksjuka m.m?

När huden exponeras för solens strålar så bildas det D3 genom kolesterolet som finns i huden. För att detta ska fungera så krävs det att solen står tillräckligt högt upp på himlen och att det är UVB-strålar. UVB- spektrat tränger bara igenom när solen står i 45 graders vinkel. Detta sker endast i Sverige mellan april och september och ungefär mellan 10-16 på dagarna. Då gäller det att vara ute i solen för att fylla på depåerna. Men vi kan bara lagra D- vitamin till en viss gräns. Den som fyller på D vitaminförrådet ordentligt under sommaren kan lagra vitaminet i upp till några månader, men tyvärr inte så att räcker under hela vinterhalvåret. Under vintern så filtreras UVB- strålarna bort i atmosfären och ger därför inget D-vitamin. Från oktober-mars behöver man därför få in D-vitamin från andra källor.


D-vitaminets funktioner.

D-vitamin har många viktiga funktioner i kroppen. D-vitamin behövs för immunförsvaret, cellernas tillväxt och för nervsystemet. Det spelar en stor roll för skelettbildningen genom att det reglerar kalciumbalansen i blodet och upptaget av kalcium kan bli upp till 20 x mer. D-vitamin är också viktigt för muskelstyrka, energiomsättning och sköldkörtelns förmåga. Det fungerar även som ett pro-hormon (förstadiet till hormon) och hjälper till att öka produktionen av vårt naturliga kolesterol och testosteron vilket kan höja prestationsförmågan vid träning.

 

De senaste 10 åren har det gjorts många studier på D-vitamin. I senare studier så har ökad exponering för solljus, ökat intyg av D-vitamin och ökade nivåer av vitaminet i blodet har visat sig reducera risken för olika infektionssjukdomar, både bakterie och virusinfektioner, depression och även inflammation genom ett bättre immunförsvar.


COVID-19 och D-vitamin

Vi vet att COVID-19 viruset attackerar ett svagt immunförsvar och det är dess styrka och din svaghet, så vad kan du göra för att styrka din svaghet? Om du redan har ett svagt immunsystem så behöver du göra något för att stärka det och ge dig själv ett extra skydd. Det finns studier som visar att tidigare coronavirus har behandlats med D-vitamin med relativt bra resultat. (Studierna ser du nedan). D-vitamin minskar pro-inflammatoriska cytokiner och pro-inflammatoriska cytokiner ökar inflammation. D-vitamin hämmar dessa cytokiner. Är du sjuk i coronavirus och du har inflammation i dina lungor så skadar det inte med extra support av detta vitamin då det hämmar inflammation och därmed kan vara extra bra att tänka på under dessa tider.

 

Hur mycket?

När man pratar om D-vitamin och dosering så pratar man ofta i internationella enheter (i.e). Den rekommenderande dosen för D-vitamin är 10-20 mikrogram per dag enligt Livsmedelsverket. 1 mikrogram innehåller 40 i.e.

 

Det finns flera olika studier om hur mycket D-vitamin man ska äta. I en studie så tog det så mycket som 3 månader att uppnå normala nivåer och då åt man 1.600 i.e varje dag. Äter man för mycket D-vitamin så kan man få för mycket kalcium i blodet och det i sin tur kan bidra till åderförkalkning samt njurstenar. Men för att komma dit så krävs det enorma mängder och dricker man tillräckligt med vatten (2.5liter) om dagen så är risken väldigt liten att man ska överdosera D- vitamin. För att kroppen skall kunna använda D-vitamin på bästa sätt kan det vara bra att kombinera D-vitamin med K2 och då i den rena formen MK7. K2 hjälper till att transportera kalciumet i blodet och även att föra in kalcium i skelettet.

  

Vi har två olika sorter av D vitamin i vår webbshop, Vitamin D3 som innehåller 2000 i.e. och en som heter D-VITAMIN PLUS och innehåller 6.800 i.e.

 

Rådgör alltid med din läkare om innan intag av kosttillskott.

 

Källor:

https://vitamindwiki.com/Acute+respiratory+distress+%E2%80%93+100+percent+of+patients+were+vitamin+D+deficient%E2%80%93+April+2015 

https://www.bmj.com/content/368/bmj.m810/rapid-responses

https://www.bmj.com/content/356/bmj.i6583

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2759054/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3756814/